Hur Onboarding Video hjälper dig att förbättra din tjänst eller produkt

07 NOV 2022, Linda Karlsson

Explainer video som onboarding

Om du har skapat något åt världen – en app, en webbplats, en produkt eller tjänst – är en sak säker: det kommer att finnas människor som behöver lite hjälp för att förstå den.

Har du svarat på samma frågor flera gånger om hur man fyller i ett formulär på din hemsida? Eller kanske behöver du ett snabbt sätt att berätta om alla funktioner i din produkt eller tjänst som kunden behöver lyssna på för att få ut det mesta av den – i stället för att gå vidare till nästa alternativ?

En animerad onboarding-video är lösningen du letar efter. Använd en animerad film på din hemsida eller en viktig landningssida för att se till att besökarna vet vilken åtgärd de ska vidta. Gör en onboarding film för din tjänst eller produkt för att hjälpa nya användare att förstå hur de ska komma igång.

Filmen lär oss att kraften i demonstrationer vida överstiger kraften i att berätta! Ta en titt på den klassiska dammsugarförsäljaren eller säljaren som visar upp sina fantastiska köksredskap på marknaden. De säljer för att vi får se hur det verkligen fungerar. De hade inte sålt sin 50.000 kronors dammsugare genom att sticka en teknisk specifikation i handen på oss i dörren. De säljer för att de får möjligheten att visa oss allt vi INTE vill se att vi har i våra sängar!

 

 

Nedan ser du ett exempel på hur en av våra kunder, Sweco, använder filmen som ett onboarding-verktyg till sina användare.

Förklara hur man använder din tjänst eller produkt med en onboarding-video

Numera kan vem som helst med en internetuppkoppling ta reda på hur man gör en fettuccine alfredo på mindre än 41 sekunder, tack vare den moderna teknikens magi (läs: time lapse och video editing).

Även om teknikens ständigt snabba framsteg gör mycket för våra food cravings kan den också ha en negativ inverkan på vår förmåga att läsa instruktioner – även om de är enkla eller korta.

Det har blivit en vana för användarna att hoppa direkt till bilder eller videoinnehåll och ta in visuellt stimulerande innehåll innan de tar in orden (om de ens läser dem överhuvudtaget).

Det är precis därför du behöver en animation för att förklara hur man använder din tjänst eller produkt. När kunden tittar på en how-to video kan hen, utan ansträngning, känna sig bekväm med hur din produkt, tjänst, webbplats eller app ska användas.

Förutom att förklara en specifik uppgift eller ett specifikt formulär på din hemsida kan en onboarding-video också hjälpa användarna att få ut det mesta av din produkt.

Video har förmågan att på ett underhållande sätt belysa alla de möjligheter som din tjänst eller produkt har att erbjuda. Med en lång och komplicerad instruktion i deras onboarding-process kan det hända att användarna bara skummar igenom dina instruktioner och får därför inte ut det mesta av din produkt. Detta i sin tur kan leda till en missnöjd kund som inte riktigt ser värdet i produkten.

En onboarding-film kan visa allt och ändå hålla tittarna engagerade och se till att de får en fullständig genomgång av hur de bäst använder din produkt.  

Video Content Marketing 2

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng