TIO OMRÅDEN DÄR FILMEN HJÄLPER DIG OCH DIN VERKSAMHET

08 NOV 2022, Linda Karlsson

1. HJÄLPER DIG ATT STICKA UT FRÅN DINA KONKURRENTER

Digital marknadsföring omvandlas alltmer till en konkurrensutsatt marknad och det är viktigt att ditt företag sticker ut från konkurrenterna. En animerad film kan lätt skilja dig från dina konkurrenter eftersom den lyfter dig som ett kreativt, innovativt och futuristiskt företag.

kovertering explainer video

2. ÖKA KONVERTERINGEN

Animationer engagerar inte bara dina kunder utan inspirerar dem också att faktiskt göra inköp och hjälper ditt företag att maximera vinsten. Statistik visar att om du inkluderar en animerad video på din landningssida kan du öka din konverteringsgrad med hela 80 %.

3. SAMVERKA MED DINA KUNDER

Konsumenter engagerar sig dagligen i video content på nätet. I en nyligen genomförd undersökning konstaterades det att en tredjedel av all tid på nätet går åt till att titta på filmklipp. Att engagera dina kunder är därför ständigt viktigt i den digitala marknadsföringens konkurrensutsatta värld och kan betraktas som det första steget mot en försäljning.

4. FÖRBÄTTRA SEO

Precis som människor älskar Google animerat videoinnehåll. Att inkludera animerade explainer videos på din hemsida är ett utmärkt sätt att förbättra din SEO och kan hjälpa ditt företag att ranka högre på Google-sökningar. Detta gör dig mer synlig och tillgänglig för potentiella kunder.

Googles algoritm för sökplaceringar tar också hänsyn till hur länge besökarna stannar på din webbplats, och detta är en av de många anledningarna till att animerade filmer har sett en explosiv tillväxt.

5. IMPONERA PÅ KUNDER VID SÄLJMÖTEN OCH DRA TILL DIG UPPMÄRKSAMHET PÅ EVENT

Imponera på kunder vid säljmöten och dra till dig uppmärksamhet vid evenemang.
Vad skulle du helst vilja se på ett säljmöte? En tråkig PowerPoint-presentation eller en intressant animerad film?

Att visa en animation under ett möte är ett imponerande sätt att få fram ditt budskap till potentiella kunder och lyckas avsluta en affär. Att visa en iögonfallande animation i din monter på en mässa är också ett idealiskt sätt att locka in folk och inleda samtal med dem.

onboarding video

6. Hjälp kunderna att förstå din produkt

Om en potentiell kund inte kan förstå vad du säljer till honom eller henne kommer han eller hon säkert inte att vilja köpa den. Animation förklarar syftet och funktionen hos din produkt på ett lättförståeligt sätt.

De produkter och tjänster som ditt företag erbjuder är utformade för att göra konsumenternas liv enklare. Animerade filmer är ett perfekt verktyg när det gäller att berätta historier. En 90-120 sekunder lång animerad sketch som visar verkliga exempel på hur dina produkter och tjänster kommer att göra konsumentens liv så mycket enklare kommer definitivt att göra underverk för ditt företag.

Att marknadsföra din produkt genom en animerad film förenklar din produkt eller tjänst avsevärt. Du kan enkelt bryta ner hur din produkt eller tjänst fungerar till sin enklaste form med hjälp av en animerad explainer.

7. Spara din tid och dina pengar

Till skillnad från live-action-film åldras animationer inte särskilt snabbt. I en live-action-film kan man se att filmen är daterad till exempel på grund av hur modet såg ut just då. Om du istället väljer en animation sparar du pengar eftersom den förblir fräschare längre och behöver uppdateras mer sällan.

Dessutom har en animerad video förmågan att på några minuter uttrycka det som kan ta flera timmar att läsa eller bara lyssna på. Genom att beställa en animerad film sparar du alltså värdefull tid.

Jämfört med levande mänskliga skådespelare främjar animation inte någon särskild ålder, ras eller nationalitet. Det är mycket lättare att hålla sig neutral och tilltala människan som grupp och inte som kön eller etnicitet.

8. Öka din räckvidd

Som företagare vill du nå ut till så många konsumenter som möjligt och presentera dina produkter eller tjänster för dem. Facebook, Twitter och Instagram är populära sociala medier som gör det möjligt för användare att nå ut till miljontals människor från hela världen.

Med hjälp av en animerad video kan du enkelt sprida kunskap om din produkt eller dina tjänster, dessutom på ett roligt och intressant sätt.

9. Ge dina idéer liv

Med hjälp av en animerad film kan du berätta vilken historia du vill – hur det förändrade ditt liv att gå in i den här branschen, hur din produkt kan förändra livet för din kund. Du kan visualisera känslor och få fram era varma värden.

ideer explainer video

10. Varumärkesutveckling kan enkelt främjas genom animerad film

Animerad film ger dig ett gyllene tillfälle att konstnärligt integrera logotyper, färgscheman och varumärkesbilder i din video. Du kan effektivt skapa återkommande teman och varumärkesikoner genom en serie animerade filmer.

Video Content Marketing 2

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng