Nyckeln till effektiv kommunikation
Animerad logga
Skilj dig från mängden och ge din logga liv!
Upptäck fördelarna med en animerad logotyp – en dynamisk touch som fångar uppmärksamheten och stärker ditt varumärkes visuella intryck.
Pris: 2.000kr
Varför din verksamhet behöver en animerad logga: Framtidens branding
Pris: 2.000kr
Motion design kallas för en av de ledande trenderna. Animerade element har blivit en central del av den kraftfulla designen genom att leverera innovativa och fräscha lösningar. De tillämpas för olika UI-komponenter i en digital produkt såväl som för annat grafiskt material. Animerad logotyp är en populär tillgång för marknadsföring och varumärkesidentitet. Motion designers förvandlar statiska logotyper till något nytt och unikt.
Men varför investerar företag i motion design?
Vilken vinst kan en animerad logotyp ge ett varumärke och var kan den användas?
Vad är en animerad logotyp?
En logotyp är hjärtat i en varumärkesidentitet. Det presenterar en personlighet hos ett företag eller en produkt och spelar en betydande roll i en varumärkesstrategi. En kraftfull logotyp kan nå målgruppen samt berätta historien om ett varumärke. Om grafiska designers gör sitt jobb rätt skapar en logotyp en effektiv varumärkesimage som fungerar som grunden för en framgångsrik marknadsföringsstrategi.
Tiden då endast tryckfokuserad och statisk grafisk design hade fokus har passerat. Modern teknik öppnar upp för stora möjligheter och företag måste ta vara på den. Nivån på animeringen kan variera från enkla drag till en komplett videopresentation. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Varför behöver ett varumärke en animerad logotyp?
En animerad logga är ett modernt och dynamiskt sätt att presentera ett varumärke. Med en animation kan du skapa en känsla för ditt företag som sänder ut ett visst budskap som lockar er specifika kundgrupp. Dessutom är det ett bra sätt att sticka ut från konkurrenterna eftersom en animerad logga garanterar originalitet. Låt oss gå igenom några av de fördelar som finns med en animerad logga.
Igenkänning
Vissa företag har liknande logotyper och ännu värre, ibland kan de vara konkurrenter. Det behöver inte vara med avsikt utan bara för att varumärken tvingas använda vissa igenkänningselement i en logotyp som ger en hint om deras tjänster och produkter. För att skapa en unik känsla kring er logotyp kan man lägga till animation. Originalgrafik kombinerat med olika visuella effekter skapar ett unikt sätt att uppfatta logotypen.
Större varumärkeskännedom
Många experter säger att dynamiska bilder, såväl som videoinnehåll, förstås bättre än statiska, vilket betyder att de är lättare att komma ihåg.
En kraftfull animerad logga connectar bättre med dina potentiella kunder och drar deras uppmärksamhet på ett mycket mer effektivt sätt. Vissa animationer kan vara i upp till tio sekunder vilket ökar chanserna att kunden kommer ihåg mycket lättare jämfört med en snabb blick på den statiska loggan.
Trevligt första intryck
Det första intrycket har stor inverkan på hur människor ser på en produkt eller tjänst. Det tar bara några sekunder för oss att avgöra om vi gillar något eller inte. Eftersom en logotyp är den första representanten för ett varumärke måste den göra ett bra första intryck på potentiella kunder. En originell animerad logotyp är ett bra sätt att överraska människor och öka chanserna att de kommer ihåg ditt varumärke. Ett positivt första intryck hjälper till att locka användarnas intresse.
Framkalla känslor
Människor gillar fräscha och ovanliga idéer och en animerad logotyp är ett bra sätt att överraska dem. En animerad logga kan bli en trigger för glädje och nyfikenhet. Om en logotyp kan väcka positiva känslor till målgruppen finns det stora chanser att de kommer ihåg ett varumärke och associerar det med något trevligt.
Bättre storytelling
En animerad logga kan bli en fungerande del av en berättande process. En animation kan ge en mer detaljerad förklaring av verksamheten än vad en statisk logotyp gör. Det fungerar som en kort video som berättar en unik historia om en produkt, tjänst eller ett företag. Den kan enkelt skapa en känslomässig kontakt med tittarna.
Företag i framkant
Kunder kanske inte är experter på marknadsföringsområdet men de förstår vad som är trendigt. Många kända företag inklusive Google har redan skaffat animerade versioner av sina logotyper och delar dem med världen. Det är viktigt för företag att visa att de hänger med i nya innovationer och trender.
Var använder man en animerad logga?
Film riktar sig till hela det digitala utrymmet och kan tillämpas i olika fall med olika syften. Låt oss titta lite närmre på några av dessa.
Sociala medier
Sociala medier är de viktigaste plattformarna för marknadsföring idag. Vi spenderar en otrolig mängd tid på sociala nätverk som Facebook, Instagram, Twitter och YouTube. Filmen är ett effektivt marknadsföringsverktyg som är lätt att dela och som snabbt kan hittas bland annat innehåll. Dessutom kan en animerad logga konverteras till en GIF som används flitigt över alla plattformar idag.
Företagets hemsida
En hemsida är som ett CV för ett företag. Det är viktigt att en webbplats fungerar effektivt. En animerad logga kan öka dess SEO (Search Engine Optimization). Varför? Besökare kommer att titta på animationen och genom att göra det kommer de att spendera mer tid på sidan. Denna indikator har stor inverkan på webbplatsens rankning i sökresultaten.
Presentationer och föredrag
Offentliga personer måste ofta hålla olika presentationer, vare sig det är en produktdemonstration eller ett affärsmöte. Genom att inkludera en animerad logga på bilderna kan du lägga till elementet originalitet och kreativitet i presentationen.
Promovideo
Kampanj-, reklam-, promofilmer är viktiga för din marknadsföring. Lägg till en animation av er logga som ett intro på alla era filmer för att skapa mer originalitet.